Severi Suhonen,
Julle Iloinen ja Roope Kormu kohtaavat keljuja puijareita Lapin yöttömässä
yössä. Uskomattomien tai päättömien käänteiden jälkeen ”jätkät” palaavat
etelään upporikkaina.
Leffapäiväkirja oli
hyvä syy kaivaa tämä digiboksilta
uusintakatseluun. Mukavaa on että Yle näitä päivittäin pyörittää. ”Kansankulttuurin”
puolustuksen kulmakivi toimi nyt paremmin kuin aikoihin. Vitsit nauratti
(”ostetaan mokki ja rakki”) ja biisit toimi (Reppu ja reissumies, Älä selitä).
Lokaatiot viehättivät myös: Kiilopää (?) edustaa jälleen kerran ansiokkaasti
Lapin maisemaa ja uutuutta hohtava Rovaniemi sekä Pohjanhovi säväyttävät.
Rovaniemen
markkinoista muistetaan aina sen saama tyly vastaanotto kriitikoilta (”törky on
törkyä”) sekä järjetön yleisömenestys. Vakiintuneessa tulkinnassa rillumarei oli sota-ajan
viihdytysjoukoissa vahvistunut genre, joka nousi kukoistukseen iloa kaipaavassa
jälleenrakennusajassa. On myös muistettu, että taistelu ”kansanmusiikin”
sisällöstä alkoi jo 1800-luvulla. Rillumarei oli siten myös merkki säätyläistön,
pappilan ja kansakoulun merkityksen vähittäisestä murenemisesta, ”viihde” löi
”taiteen”, taidepiirien aggressiivisesta vastakampanjasta huolimatta. Toisaalta
näin matala jätkäkulttuuri ei lopulta kelvannut työväenliikkeenkään imagoon,
vaikka kolmikko työväentaloilla esiintyikin. Arvoon on myös nostettu
erityisesti Esa Pakarisen vastustamaton karisma, jonka taidepiiritkin lopulta
tunnustivat. Tarinan mukaan Särkkä värväsi Pakarisen, Ikävalkon ja Helismaan ensi
istumalta, ja he olivatkin ainoat, jotka onnistuivat tekemään rillumareistä rahasammon.
Suurin kysymys on edelleen, miksi elokuvaan aina palataan? Camp-asenteen lisääntymisen lisäksi syyt lienevät vähän samankaltaiset kuin esimerkiksi Rio Bravon kohdalla. Rovaniemen markkinoilla on ”buddy-movie”, jätkäkolmikko on kaveriporukka kenen seurassa vietetään iltaa. Tämän huomaa erityisesti jatko-osan parissa, parhaat kohdat ovat ne kun kaverukset jälleen kohtaavat – vanhat ystävät!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti